דמי הבראה לכווווווווווולם

 

דנית מנקה את ביתם של משה ומירית מזה 7 שנים, ועתה, כשמשה ומירית עוברים דירה, הם הודיעו לה שעבודתה אצלם נסתיימה, תודה על הכל, ושהם ישלמו לה פיצויי פיטורים. כשביקשה לקבל בנוסף גם את דמי ההבראה, שמעולם לא שולמו לה, השניים סירבו, בתואנה שלא מגיעה הבראה למי שעבד כל כך מעט שעות בשבוע………… דנית אינה יודעת אם משה ומירית צודקים, ואם הם טועים – וכן מגיעה לה הבראה – כמה בכלל משלמים עבור עבודה חד שבועית, והאם ניתן לדרוש כעת את כל הסכומים על השנים שחלפו?

דמי הבראה לכווווווווווולם?

נתחיל מהסוף: דנית זכאית לתשלום דמי הבראה, למרות שעבדה אצל משה ומירית פעם בשבוע בלבד. חובה זו נקבעה בהסכם קיבוצי כללי משנת 1998, שהוראותיו הורחבו בצווי הרחבה שונים והוחלו על כל העובדים במגזר הפרטי בישראל (במגזר הציבורי חלים כללים שונים, נגיע לכך בהמשך).

מעסיקים רבים נוהגים לשלם את דמי ההבראה בתשלום אחד, המבוצע באחד מחודשי הקיץ (יוני עד ספטמבר), ואילו אחרים בוחרים לפצל את ההבראה לתשלומים חודשיים. כעקרון, כל עוד התשלום הכללי בשנת עבודה אחת מלאה אינו נופל מהסך המינימלי הקבוע בחוק (ונגיע לסכומים מייד), אין בעיה לשלם בדרך שנוחה למעסיק.

בעניין זה, שימו לב, שקרו מקרים בהם המעביד לא שילם לעובד דמי הבראה, וטען בדיעבד שדמי ההבראה היוו חלק מהשכר הכולל, ושהעובד ידע על כך. במקרים אלו היה על המעסיק להוכיח שהעובד הסכים לכך באופן וודאי וברור, או שזהו הנוהג המקובל והידוע במקום העבודה. אם המעביד לא הצליח להוכיח את התיאוריה שלו, הוא חוייב לשלם לעובד דמי הבראה מלאים.

דמי ההבראה משולמים כאמור כתוספת למשכורת, והם נחשבים כשכר עבודה לעניין המיסוי (חייבים במס הכנסה ובביטוח לאומי בשיעור הרגיל).

כמה בדיוק מגיע לנו?

במגזר הפרטי, עומד כיום תעריף יום הבראה אחד על סך של 351 ₪ (החל מיולי האחרון).

תשלום ההבראה עובד על עקרון של וותק. דהיינו: שככל שאתה עובד יותר שנים במקום עבודה אחד, כך מגיעים לך יותר ימי הבראה בשנה.

  • להלן לנוחותכם טבלת הזכאות השנתית לעובדים במגזר הפרטי במשרה מלאה (186 שעות חודשיות).

בתום שנת העבודה הראשונה – 5 ימי הבראה.
עבור שנת העבודה השניה והשלישית – 6 ימי הבראה לשנה.
עבור שנת העבודה הרביעית עד העשירית – 7 ימי הבראה לשנה.
עבור שנת העבודה ה-11 עד ה-15- 8 ימי הבראה לשנה.
עבור שנת העבודה ה-16 עד ה-19 – 9 ימי הבראה לשנה.
עבור שנת העבודה ה-20 ואילך – מגיעים לכם 10 ימי הבראה לכל שנה.

כדי לגלות כמה מגיע לכם, יש להכפיל את מספר הימים המופיעים בטבלה, בסכום היומי (351 ₪). כמובן שאם סיכמתם מול המעביד שתקבלו יותר ימי הבראה לשנה, אזי ההסכם יגבר.

  • לגבי עובדי המגזר הציבורי (עובדי מדינה, רשויות מקומיות):

לגבי המגזר הציבורי פורסם לאחרונה http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3899813,00.html  כי קיצוץ דמי ההבראה המגיעים לעובדים נדחה לשנת 2011 (החישוב במגזר זה הינו לפי 395 ₪ ליום).

עבדתי פחות משנה –  מגיע לי?

ניתן לראות שלעובד בשנתו הראשונה מגיעים 5 ימי הבראה, אך חשוב להבין שעל העובד להשלים שנת עבודה מלאה, על מנת להיות זכאי לדמי הבראה.

כך למשל, אם מחלקים אצלכם בעבודה דמי הבראה בחודש יולי, ועד אז השלמתם רק 10 חודשי עבודה- לא תקבלו הבראה השנה, גם לא את החלק היחסי שלכאורה מגיע לכם בגין 10 חודשי עבודה. ואולם, זכותכם להבראה אינה מתפוגגת, ואם זכיתם להגיע לשנת העבודה השנייה בחברה – תקבלו את הימים שחייבים לכם במהלך שנת  העבודה השנייה. כך למשל, אם תסיימו את עבודתכם בחברה לאחר שנה וחצי, תקבלו גם את 5 ימי ההבראה מהשנה הראשונה, וגם עוד 3 ימי הבראה נוספים, עבור החלק היחסי של השנה השנייה (מחצית מ – 6), וכך תקבלו סה"כ 8 ימים עבור שנה וחצי.

  • ומה אם פוטרתם אחרי 11 וחצי חודש, דהיינו "כמעט-שנה"?

גם אם פוטרתם ממש טרם השלמתם שנת עבודה מלאה, אינכם זכאים לדמי הבראה. ואולם, אם תצליחו להוכיח שפוטרתם בחוסר תום לב, ומתוך כוונה ברורה להתחמק מתשלום זכויותיכם, ייתכן וכן יפסקו לכם ימי ההבראה. בעניין זה שימו לב שבניגוד לחובת תשלום פיצויי פיטורים, כאן לא קיימת חזקה משפטית שהפיטורים נעשו על מנת להימנע מתשלום פיצויים http://www.dariacanaff.com?p=344 – ועליכם להוכיח את הטענה שלכם לאשורה.

  • חופשה, מילואים – ההבראה ממשיכה לרוץ?

כל עוד החופשה היא לפי דין, והיא מזכה אתכם בתשלום במהלכה (חופשת מחלה, מילואים, חופשת לידה) – דמי הבראה ישולמו לכם כאילו עבדתם גם כשנעדרתם. לעומת זאת, אם לקחתם חופשה ללא תשלום שבמהלכה אין יחסי עובד-מעביד, תקופה זו לא תיכלל בחישוב הימים לדמי הבראה.

 

משרה חלקית

דנית שלנו עבדה במשרה חלקית – ואילו הטבלה שהבאנו לעיל מתאימה למשרה מלאה. על מנת לגלות כמה כסף מגיע לדנית, יש לקחת בחשבון את אותו מספר ימים הנקוב בטבלה (בהתאם לשנות הוותק שלה), כשרק התעריף ישתנה לפי היקף המשרה של דנית.

כשמדובר בחצי משרה, החישוב פשוט: מחלקים את התעריף היומי (351 ₪) ל-  2, ומחשבים את דמי ההבראה לפי 175 ₪ בלבד ליום. גם כשמדובר על מספר שעות בשבוע בלבד, קל לחשב את אחוז המשרה, ויש להכפיל את התעריף היומי (351 ₪ ליום) באחוז המשרה, כפול מספר הימים לפי הטבלה.

כשהמעביד לא שילם הבראה – כדאי למהר

ואולם, דנית שלנו רוצה לקבל דמי הבראה בגין כל השנים בהן עבדה אצל משה ומירית… האם תוכל לתבוע עתה את כל הסכום בדיעבד?

בעניין זה קיימת חשיבות רבה למועד הפעולה מצד דנית:

  1. אם התביעה לדמי ההבראה מוגשת לאחר שנותקו יחסי עובד-מעביד בין הצדדים – במקרה זה ניתן לתבוע הבראה רק עבור השנתיים האחרונות להעסקת העובד. כך שאם דנית תתמהמה, ותחליט לפעול רק אחרי שתפסיק לעבוד אצלם, היא תוכל לדרוש תשלום הבראה רק עבור השנתיים האחרונות, דהיינו 14 יום בלבד.
  2. ואולם, אם עובד מגיש תביעה לדמי הבראה עוד טרם נסתיימו יחסי עובד מעביד, דהיינו בתקופה בה הוא עדיין מועסק – במקרה זה לא חלה המגבלה, ויכול לתבוע זכויותיו עד 7  שנים אחורה (ההתיישנות הרגילה).

לכן כדאי לדנית למהר ולהגיש את התביעה כבר בתקופת ההודעה המוקדמת (דהיינו לאחר שפוטרה ובקשתה לקבל דמי הבראה סורבה, אך עדיין המשיכה לעבוד). כמובן שקיימים שיקולים אחרים כנגד הגשת תביעה כה מהירה (למשל, הסיכוי להגיע להסכמה מחוץ לבית המשפט שהוא תמיד עדיף), ולכן יש לקבל החלטה כיצד לפעול בכל מקרה ומקרה לגופו.

בעניין זה מעניין לציין כי לדנית יש אפשרות להוכיח כי במהלך שנות עבודתה היא כן יצאה בפועל להבראה ולנופש, דהיינו, להוכיח שהיא ניצלה את זכות ההבראה אך לא קיבלה בגין כך תשלום ממעסיקיה. במקרים אלו תוסר המגבלה של שנתיים, וניתן לתבוע עד 7 שנים אחורה. 

 

 

 

 

 

פורסם בקטגוריה "חוזה לך ברח" / מתוך הטור ב-YNET, חוזים, עבודה, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא דמי הבראה לכווווווווווולם

  1. מאת חיננית‏:

    שלום וברכה,
    אודה לעזרה בחישוב. אני מעסיקה עוזרת פעם בשבועיים לחמש שעות בכל פעם.
    משלמת כמובן ביטוח לאומי.
    אשמח לדעת כיצד אני מחשבת דמי הבראה, וחופשה שנתית.
    רוב תודות לך

  2. מאת דריה‏:

    שלום רב
    אשמח אם תפני אליי בפרטי.
    daria@dariacanaff.com
    בברכה,
    דריה