בדרך להיריון? אסור לפטר אותך!

תיקון שבוצע לאחרונה בחוק האוסר  פיטורי עובדת הנמצאת בטיפולי פוריות – מרחיב את ההגנות על עובדות העוברות טיפולים. אז מה מותר ומה אסור לאחר התיקון בחוק? מדריך לפניכם.

 

 

השעון מצלצל. חמש ורבע. עדיין חשוך בחוץ, אבל את חייבת לתפוס תור למעקב זקיקים ובדיקת דם. הם פותחים ב- 06:30, ואת רוצה להיות בין הראשונות, אחרת שוב תאחרי לעבודה, ומיקי כבר מתחיל לחשוד.

לוהט בחוץ, אבל את בוחרת חולצה ארוכה, שלא יראו את הידיים. "המקדימה של המרפק" (ככה האחיינית שלך קוראת לזה) כבר נראה כמו מסננת, ניקובים ניקובים וסימנים כחולים, אז את ממש מקווה שהיום לאה תיקח לך דם, כי היא הכי עדינה.

כבר בדקה ל-12:00 את עוזבת את העמדה שלך במשרד, ויוצאת ללובי. לאה עונה בצלצול הראשון, מזהה את קולך, ומבשרת לך, למרבה אכזבתך, שגם היום לא היה ביוץ מספיק חזק, ולכן לא שולחים אותך להזרעה הערב. עקב ההיכרות ביניכן, היא מציעה לך לנסות בכל זאת החודש, ככה בבית, באופן טבעי, ואולי תבקשי מהרופא זריקות יותר חזקות לחודש הבא? אבל העיניים שלך נמלאות דמעות: "באופן טבעי", זה משהו שכבר הרבה זמן לא עשיתם.

את מודה ללאה וניגשת לשירותים לתקן את האיפור – חייבים להעמיד פנים שהכל רגיל, אסור להישבר. כשאת יוצאת מהשירותים, מיקי עומד בחוץ: "מאיה, מאיה, שוב הפרצוף החמוץ הזה? את עוד תבריחי לי את כל הלקוחות ככה, מותק?". את מזדקפת, מחייכת אוטומטית ושבה לעמדתך, שם את פותחת את היומן האישי שלך, ומסמנת איקס אדום וגדול על חודש ינואר.

 

"אני לא לשכת הסעד" 

בשנים האחרונות הולכת ומסתעפת בארצנו רשת חוקים אשר נועדו למנוע אפליה של עובדים, ואשר לשם כך יוצרים אפליה "מתקנת" – ומעניקים זכויות יתר לעובדים מסוימים:

חולים, מילואימניקים, נשים בהריון, בני נוער ועוד, כולם מוגנים בסיטואציה ספציפית, על ידי חוק מסוים, המחייב את המעסיק לשלם להם תשלום נוסף, להעניק להם זכות אקסטרה או להעביד אותם בשעות מוגבלות – גם אם זה לא נוח לו.

התערבות זו באה בשל העובדה שמטבעו, שוק ההעסקה – כשלא מפקחים עליו – יכוון את עצמו למיקסום רווחים, בעיקר, ולא בהכרח לטובתו האישית של כל עובד ועובד ("אני לא לשכת הסעד"). החוקים מנסים לאזן, ככל הניתן, בין טובת העובד, לזכותו של המעסיק לעשות בעסקו הפרטי כרצונו, וזו הסיבה שאנחנו נתקלים בכל עת בחידושים ובשכלולים של החוקים הקיימים.

כך מאיה שלנו, שבימים כתיקונם מטפחת קריירה מרתקת ואינה זקוקה לכל הגנה או סיוע מפני מיקי, מוצאת עצמה מסתירה את הטיפולים, מתוך חשש לעבודתה. אז היא ממשיכה לקום ב-5 בבוקר כדי לא לאחר, וקובעת טיפולים רק לימי חמישי אחה"צ, כדי שתוכל לנוח בשבת ולא בימי עבודה. אבל מסתבר, שכל זה לא עזר לה, כי מיקי לא כל כך התחבר ל"פרצוף החמוץ" החדש שלה – אז הוא פשוט פיטר אותה.

 

המצב המשפטי לפני השינוי בחוק  

מאחר ומאיה פוטרה לפני חודש, כל מערכת החקיקה האיתנה שתוארה לעיל, לא סייעה לה: ולמה? בגלל שחוק עבודת נשים, האוסר על פיטורי עובד או עובדת העוברים טיפולים, הגביל את האיסור הנ"ל לסיטואציה ספציפית, בה העובדת: הודיעה למעסיק מראש על כוונתה להיעדר מהעבודה לצורך טיפולים, הציגה אישור רפואי מתאים, נעדרה מהעבודה – והפיטורים באו בשל אותה היעדרות. (לשם הנוחות בחרתי להשתמש בלשון נקבה, למרות שהחוק חל גם על גברים בטיפולים).

לעומת זאת, כשהפיטורים לא נבעו מההיעדרות כאמור, מאיה ושכמותה לא נחשבו כמי שעמדו בתנאי החוק, וכך, מיקי למיניהם, יכלו לקבל היתר מהממונה על עבודת הנשים בתמ"ת, לפטר אותן.

 כך נוצר מצב מקומם, בו 2 עובדות במצב זהה: מאיה שנשכה שפתיים, מול עובדת אחרת, שבצדק ניצלה את ימי המחלה ונעדרה מהעבודה – לא זכו להגנה שווה מן החוק. את הראשונה ניתן היה לפטר, ואת השנייה – שקיבלה חסינות מפיטורים – לא.

 

השינוי בחוק  

בעקבות בג"צ שניתן בעניין, בו נדונה אותה פירצה בחוק, שהותירה נשים רבות בטיפולים מחוסרות הגנה מפיטורים, פנתה ח"כ שלי יחימוביץ' לשר התמ"ת בשאילתה בעניין. בהמשך החל הליך תיקון של חוק עבודת נשים, שנסתיים ביום 04.02.10 בפרסום התיקון לחוק.

תיקון זה, הסיר מעל הפרק את שאלת הנוכחות בעבודה של העובדת שבטיפולים, כך שמהיום, השאלה היחידה שתישאל היא: האם פיטורי העובדת נבעו מטיפולי הפוריות שהיא עוברת, או לא?

כך, אם מאיה שלנו הייתה מפוטרת היום (השינוי חל לגבי מי שפוטרה מיום 04.02.10 ואילך), היא הייתה טוענת כי פיטוריה נבעו מהטיפולים שעברה, מוכיחה את הנסיבות – וסביר להניח שהממונה על עבודת נשים הייתה דוחה את הבקשה שהגיש מיקי להיתר פיטורים.

 

לעובדת

החוק לצידך, יותר מאי פעם. על מנת שזכויותיך יישמרו, בדקי את הנקודות הבאות. ואולם, קחי בחשבון שמדובר בתיקון חדש לחוק, שחל רק על מי שפוטר בחודש האחרון. לכן, נכון להיום, התיקון טרם נדון בבית הדין, ויש לעקוב אחר הפסיקה על מנת לדעת כיצד יישמו אותו בתי הדין בפועל:

 

1. עבודה רציפה. באם לא סיימת 6 חודשי עבודה אצל אותו מעביד, התיקון לחוק לא יחול עליך.

2. ילד ראשון ושני בלבד. ההגנה לא תחול אם אתם עובדים על הילד השלישי שלכם. לעומת זאת, אם אלו נישואים שניים, והטיפול נועד להביא את ילד ראשון או שני מבן הזוג החדש, זה כן נכלל.

3. תקופת ההגנה. איסור הפיטורים חל כיום גם בימי ההיעדרות מהעבודה, כמקודם, וגם כשאת בטיפולים מבלי שנעדרת.

לגבי ימי ההיעדרות, מדובר על אותם ימים, ובמשך 150 יום לאחר תום ההיעדרות, כשהגנה זו "תופסת" לשנתיים בלבד מהיום הראשון להיעדרות. לגבי הטיפולים ככלל, את מוגנת מפיטורים 150 יום קדימה מתחילת הטיפולים (המאוחר שבהם), וסופרים את הימים מהתאריך שבאישור הרופא.

לכן, הקפידי על תיעוד מדויק של סוגי הטיפולים ומועדם, היעדרויות או איחורים לעבודה, וכך תוכלי להוכיח כי הפיטורים בוצעו בתוך התקופה ה"מוגנת".

4. סודך שמור עימך. טרם התיקון לחוק, אשה שלא הייתה מודיעה למעסיק על הטיפולים שהיא עוברת, ומציגה לו אישור רפואי, מראש, על כך שהטיפולים מחייבים היעדרות – נחשבה כמי שלא עמדה בדרישות החוק היבש, ולא תמיד הייתה מוגנת מפיטורים.

לעומת זאת היום, אם אינך צריכה להיעדר לצורך הטיפולים על חשבון ימי מחלה, אינך חייבת לשתף את המעביד בעניין הטיפולים מראש, ועדיין תהיי מוגנת. רק כאשר תפוטרי חלילה, יהא עליך:

  • להודיע למעסיק, בתוך 3 ימי עבודה מקבלת הודעת הפיטורים, על דבר הטיפולים.
  • להגיש אישור רופא המאשר את הטיפולים, וזאת בתוך 11 יום נוספים (דהיינו 14 יום מהפיטורים).

(שימו לב כי הסעיף בחוק, המחייבך להציג אישור רפואי מראש, כתנאי להיעדרות מהעבודה לצורך טיפולים, לא השתנה).

 5. הוכחת הקשר בין הפיטורים לטיפולים. אם המעסיק שלך יצליח להוכיח שהוא היה מפטר אותך בכל מקרה (אי התאמה, תלונות קודמות וכולי'), ייתכן ויקבל היתר. לכן כדאי לך לשמור כל התכתבות או ראיה לכך שהמעביד ידע על הטיפולים שאת עוברת, או על מקרים שאירעו ואשר קשורים לטיפולים, כך שתוכלי להוכיח בעתיד את הקשר שקיים, לדעתך, בין הפיטורים לטיפולים.

עובדת שסיפרה בעבודתה על הטיפולים, פוטרה. היא הראתה לבוס שלה את הוראות התמ"ת בעניין – אך הוא צעק כי: "אף אחד לא יקבע לי את מי להעסיק. אני החלטתי שאת לא מתאימה לי יותר ואין מה להתווכח!". בית הדין חשב דווקא שיש על מה להתווכח, קבע שהעובדת פוטרה בשל טיפולי הפוריות שעברה, ופסק לה, בהתאם לחוק שוויון הזדמנויות (האוסר על הפליית עובד בשל טיפולים), 10 משכורות, זאת בגין אבדן ההכנסה שנגרם לה, פלוס 50 אלף שקל בגין עוגמת נפש, וכן שכ"ט עו"ד והוצאות.

6. סוגי טיפולים. נכון להיום החוק חל על כל סוגי טיפולי הפוריות (הפריה חוץ גופית ואחרים). שימי לב כי ככל הנראה ייקבעו בהמשך, ויפורסמו, סוגי טיפולים שהחוק לא יחול עליהם.

7. ימי מחלה. התקנות בעניין קובעות כי בגין כל סדרה טיפולית של הפריה חוץ גופית (ועד 4 סדרות בשנה), ניתן להיעדר עד 16 יום, ואם מקום העבודה עובד 6 ימים בשבוע – עד 20 יום בשנה. גבר רשאי להיעדר לצורך ההפריות 12 יום בשנה. ימי היעדרותך לצורך טיפולים יוכלו להיחשב כימי מחלה, ותקבלי בגינם תשלום, בכפוף למכסת ימי המחלה שנותרו לך, ועל פי תנאי החוק (למשל, רק מהיום השני ברציפות).

 

למעסיק  

 

1. איסור הפיטורים נועד למנוע ממך "להיפטר" מעובדת טובה, רק בשל ניסיונותיה להביא ילד לעולם, אך אין זה אומר שלא תוכל לפטר עובדות בטיפולים לעולם. כדאי ללמוד את הכללים דלעיל ולנהוג בהתאם.

כך למשל, מעסיק של עובדת שגילה כי היא שלחה מייל בעל תוכן פורנוגרפי לכל עובדי הקבוצה בארה"ב, כולל הדרגים הבכירים, פיטר אותה. כשהתגלה לו לאחר מכן שהיא עוברת טיפולי פוריות, הוא סירב לסגת מהפיטורים, והעובדת תבעה. בית הדין דחה את תביעתה, וקבע כי אכן הפיטורים נעשו עקב משלוח המייל "בעל התוכן הפורנוגרפי" לתפוצה כה רחבה, ושאין כל קשר בין הטיפולים שעברה התובעת, לפיטוריה.

2. העסק שלך עבר מיקום גיאוגרפי? העובדת ביצעה פאשלה אדירה שאינך יכול להתעלם ממנה? סגרת את המחלקה וכולם הולכים הביתה? אם הפיטורים אינם קשורים לטיפולים, והם מוצדקים, אתה זכאי להגיש לממונה על עבודת נשים בקשה לקבל היתר פיטורים. תוכל לנסות לשכנעה בהיעדר קשר לטיפולים ובצדקת הפיטורים, ועל החלטתה ניתן לערער.

3. כדאי לעיין בדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המעיד כי בין השנים 2000 ל-2007, אושרו על ידי הממונה כמחצית מהפניות של מעסיקים לפטר עובדת בהריון.

 

 

פורסם בקטגוריה "חוזה לך ברח" / מתוך הטור ב-YNET, עבודה, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.