נעדרתי מהעבודה עקב השריפה – אני זכאי לשכר?

תושבים רבים באיזור מוכה השריפה, תוהים: מה יקרה עם המשכורת שלהם החודש….??

אם גם אתם מודאגים, בואו וקראו את תשובתם של מומחי חברת דטהפקס בעניין זה. אני לא מבטיחה שהיא תרגיע אתכם, אבל לפחות תדעו היכן אתם עומדים ומה ניתן לדרוש:

  1. ככלל, כך גורסים מומחי DATAFAX, חוקי העבודה אינם מתייחסים למקרים של היעדרות מעבודה כתוצאה מ"כוח עליון".
  2. מעבר לכך: מאחר ו"שעות עבודה" מוגדרות בחוק שעות עבודה ומנוחה כ"זמן שבו עומד העובד לרשות העבודה", הרי אם נעדרו העובדים מעבודתם עקב השריפה שהשתוללה באזור הכרמל, מקרה אשר אינו בשליטת המעביד, הם לא יהיו זכאים, על-פי החוק, לתשלום שכרם, אלא בהתקיים הסכם מיוחד בין הצדדים.
  3. והיכן מתקיים הסכם מיוחד בין הצדדים?

א.             בענף המתכת, החשמל והאלקטרוניקה למשל, קובע ההסכם הקיבוצי בעניין דומה, כי: "במקרה של הכרח בהפסקת עבודה זמנית מכוח עליון (מסיבות שאינן תלויות בהנהלת המפעל), ידונו הנוגעים בדבר בפתרון הבעיה, במגמה למצוא הסדר מתקבל על דעת הצדדים המעוניינים".

ב.             הוראה דומה מצוייה גם בהסכם הקיבוצי של ענף הטקסטיל וההלבשה.

אפשרות נוספת שעומדת בפני המעבידים היא להודיע לעובדים, שלזכותם עומדים ימי חופשה, על יציאתם לחופשה או ל"חופשה מרוכזת" ("מאורגנת"), בתשלום. המעביד רשאי להורות כך, שהרי קביעת לוח המועדים, בהם יצאו עובדים לחופשה, היא מסמכויותיו.  במקרה כזה המעביד כן ישלם לעובדים ("דמי חופשה"), ויזקוף את הימים בהם נעדרו מעבודתם, עקב החופשה המרוכזת, על חשבון ימי חופשתם הצבורה.

      לסיכום:

  1. במקרה בו עובדים נעדרים מעבודתם עקב השריפה בכרמל ובהיעדר הסכם קיבוצי או הסכם אישי הנותנים פתרון ספציפי למקרה, לא חייב המעביד בתשלום השכר עבור ימי ההיעדרות. העובדים יהיו זכאים לדמי חופשה, אם הודיע להם המעביד על יציאתם לחופשה שנתית.  
  2. יחד עם זאת, במקרה של הפסקת עבודה בגלל אירוע שאינו בשליטת העובד או המעביד, המגמה היא, בדרך-כלל, למצוא פתרון הוגן לשני הצדדים. לכן, רצוי, לדעתם של מומחי DATAFAX, להגיע להסדר על חלוקת הנטל, שיניח את דעת שני הצדדים, כמו למשל, על חלוקת התשלום בגין יום ההיעדרות בין העובד למעביד.

 

 

פורסם בקטגוריה עבודה, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.