המדריך למילואימניק

לפני כשנה וחצי נכנס לתוקפו חוק המילואים החדש, אך אזרחים רבים כלל אינם מודעים למצב החוקי, לזכויות המגיעות להם, ולמאבק הציבורי שהתנהל בנושא…  

כשאריאל, מוזיקאי שכותב מוזיקה למשחקי מחשב, הגיע בצהריים הביתה עם ירוני ורועיקי, חיכה לו בתיבת הדואר צו: תעסוקה מבצעית, 24 יום.

בדרך כלל רק מראה המעטפה מעלה בו התרגשות, אך הפעם אריאל נלחץ לגמרי: רק לאחרונה העסק שהקים החל להוכיח את עצמו, אחרי שנה וחצי של פרוייקטים לא ממש רווחיים. הוא סגר סוף סוף את החוזה הגדול עם הסינים, והוא בונה על התשלום הראשון על מנת להחזיר את ההלוואה שלקח לרכישת הציוד הטכנולוגי שלו.

ועכשיו, המילואים האלו… הסינים זה הסיכוי היחיד שלו, והוא התחייב לדד ליינים שלא ניתן לשנותם. אריאל גם נזכר בעובד שלו, שאמנם לא ממש יכול להועיל כשאריאל לא נמצא, אבל משכורת צריך לשלם לו גם בחודש שבו העסק יושבת…

אריאל חשב להרים טלפון ליחידה, אך אז נזכר שרק בתחילת השנה הוא ביקש דחייה בגלל הלידה של רועיקי, והמ"פ שלו ממש פרגן, והוא לא רוצה למתוח את החבל… הוא הזכיר לעצמו שמחובתו לבצע את השירות גם אם זה פחות נוח הפעם, וחשב שהוא פשוט יעבוד סביב השעון בחודש הקרוב וינסה לסיים את השלב הראשון בחוזה לפני הזמן.

אבל כשהדס שמעה בערב על הצו, היא קפצה מייד: "ספטמבר?? השתגעת?? אין מצב". הדס הזכירה לאריאל שבראש השנה מתוכננת השקת הדבש החדש שהיא משווקת, וחוץ מזה, אחרי שחצי מאוגוסט היא בבית עם הילדים, ויורדים לה כל ימי החופש בגלל זה, היא ממש, אבל ממש לא תוכל להיעדר מהעבודה בספטמבר "אפילו לא לשעה".

אריאל הזכיר להדס שזה לא היא שהולכת למילואים, אלא הוא, אבל אז הדס הזכירה לו, שהוא זה שלוקח את הילדים לגן בבוקר, ומוציא אותם בשני וחמישי, ובכלל, "רק השבוע פיטרו את ורד כי הילד שלה כל הזמן חולה". הדס דרשה מאריאל לדחות את המילואים איכשהוא: "זה פשוט לא יילך החודש".

אריאל מתלבט:

מצד אחד – יש לו סיבה טובה מאוד לפנות למפקד. המילואים צפויים לעלות לו הרבה מאד כסף: הוא עלול להפסיד את הסינים, לא יוכל לקדם פרוייקטים נוספים, והתשלום שיקבל על המילואים הוא בדיחה עצובה (כי הוא מחושב לפי המשכורת הנמוכה עליה הצהיר לביטוח לאומי…). הדס לא תסתדר בלעדיו עם שני הקטנים והעבודה, ואין להם כסף לקחת בייביסיטר שתסייע להם.

מצד שני – דחייה של מספר חודשים לא באמת תעזור לו: החוזה עם הסינים סוגר אותו עד אמצע 2010, העבודה התובענית של הדס, המפרנסת העיקרית, לא צפויה להיות תובענית פחות בקרוב, וירוני ורועיקי לא צפויים לגדל את עצמם… אריאל מפחד שהמ"פ יראה את בקשתו כניסיון השתמטות, אך בה בעת חרד למצב האישי והכלכלי של משפחתו.

מה הוא יעשה?

 

חוק המילואים

באפריל 2008, לאחר מאבקים רבים, נכנס לתוקפו חוק המילואים החדש, אשר מיטיב את מצבו של המילואימניק במישורים רבים. עם זאת, הדרך לאופטימיזציה מלאה עוד ארוכה: הצעות חוק שונות ממתינות על שולחן הכנסת, וביניהן גם כאלו שישמחו את הדס: "הסדרת זכות האישה להיעדר מעבודתה בעת שירות המילואים של הבעל", למשל. מטרתן של הצעות אלו הוא להגביר את המוטיבציה בקרב המשרתים, על ידי הענקת הטבות לכלל המשפחה המגויסת.

 

מאחר ואזרחים רבים כלל אינם מודעים למצב החוקי החדש, לזכויות המגיעות להם, ולמאבק הציבורי שהתנהל בנושא – ריכזתי עבורכם מספר נקודות מעניינות, שאת חלקן בוודאי תמיד רציתם לדעת, ולא היה לכם את מי לשאול:

 

1. קריאה למילואים: מי, מה, מתי ועד מתי?

– האם מותר לצה"ל לקרוא לי לבצע עבודות רס"ר?

האם אריאל היה מתלבט כל כך לו היה יודע שזימנו אותו לצורכי ניקיון וגינון בסיס של סדירניקים…? כנראה שלא. בכתבה שפורסמה בחודש שעבר ב-ynet, התברר כי מילואימניקים שנקראו ל"משימה סודית" גילו בהגיעם לשטח שמדובר בהקמת אוהלים.

 

לשיטתו של צה"ל הזימון היה חוקי (הכנה לחירום), אך כדאי בכל מקרה לדעת כי החוק מאפשר לזמן אתכם למילואים רק למטרות הכשרה ואימונים, ארגון כוח אדם, תעסוקה מבצעית, או פעילויות חריגות שיאושרו מראש.

 

– (לא) נתראה בשמחות

• 21 יום – זהו ירח הדבש שצה"ל מעניק לך. חייל שמתחתן לא ייקרא למילואים 10 ימים לפני החתונה ו-10 ימים אחריה, לא כולל היום הגדול.

 

• התעברתם? מזל טוב. כשאשתך בחודש ה-9, אתה יכול להציג אישור רפואי וסביר להניח שהצו שלך יבוטל. גם לפני כן, אם אתם בשמירת הריון המפקד יוכל לשחרר אותך עד הלידה.

 

• נולד בשעה טובה? ילד אחד יזכה אותך ב-30 ימי הפוגה (ממילואים? כן. משקט ושלווה – לאו דווקא). שלישייה תקנה לך שנה חופש, והילד השישי מסדר לך שירות מצומצם עד גיל הפרישה.

 

• חד הורי/גרוש/אלמן? אם תצהיר בפני עו"ד כי ילדך הקטין גר עמך, ואין לך עזרה בבית מעל גיל 18, תזכה לשרת קל"ב ומשם תשוחרר מוקדם כל ערב להכין לו חביתה.

 

– עד מתי אזכה לשרת את המדינה?

חוץ מבעלי התפקידים המיוחדים (רופאים, נהגי משאיות כבדות ואחרים, חוגרים "רגילים" נפרדים מצה"ל בגיל 40 וקצינים בגיל 45.

 

– ומה לגבי נשים?

תיקון טעות נפוצה: לא מספיק להתחתן כדי לקבל פטור ממילואים! רק נשים שנכנסו להריון או הפכו לאמהות בכל דרך זכאיות לפטור. אם לא – עד גיל 38 תמשיכי להיקרא לדגל.

 

וכמובן שיש, גם כאן, כללים מיוחדים לבעלות התפקידים המיוחדים (צוללנית מים רדודים למשל. באמת שיש כזה תפקיד…). אלו חתמו על הצהרת התנדבות ולכן, גם כאמהות, ימשיכו לשרת עד גיל הפטור. כבוד.

 

– פיצלו לי

עבדת בטירוף וסגרת את כל העניינים בעבודה, לקחת חופש, האישה קבעה עם הבייביסיטר לכל השבועיים הקרובים, והגעת בשעה טובה למילואים.

 

שלושה ימים אימון עם כולם, ועכשיו, כשמגיע הדבר האמיתי – תעסוקה מבצעית – המפקד ניגש אליך, טופח לך על השכם ואומר: "תודה רבה גבר, אתה יכול לחזור הביתה".

 

נושא הפיצול מוכר לכולם: התקציב לא מאפשר תשלום לכל מי שהוזמן, אז לפעמים שולחים חלק מהחבר'ה הביתה.

אבל לא כולם יודעים, שלפי הוראות הקריאה לשמ"פ, אם התייצבת בעקבות צו תקף, שלא שונה או תוקן לפני שהתייצבת – אסור לשנות, לקצר או לבטל לך את תקופת השירות – ללא הסכמתך!

 

כמובן שאם אתה מסכים לפיצול והוא נוח לך – מה טוב, הבעיה מתחילה כשאתה לא מסכים, אבל חתמת על הסכמה מבלי להבין על מה חתמת, ואז הפיצול חוקי ותופס. לכן, שים לב למסמכים עליהם אתה מתבקש לחתום בעת החיול, כדי שלא תמצא את עצמך חוזר הביתה באישון לילה ומפתיע את הבייביסיטר שתפסה לך את המיטה (ויותר גרוע – גם לא יישאר לך כסף לשלם לה, כי הפיצול "חתך" לך את החיול למילואים ביום בו נשלחת הביתה).

 

2. כמה בדיוק משלמים לי על המילואים?

 

כל חייל שביצע שירות מילואים פעיל, זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי תשלום, שנועד

לפצות אותו בגין הפסד השכר שנגרם לו כשלא עבד. גובה התשלום תלוי בשכרו של החייל, והחישוב נעשה לפי הכללים שנקבעו בחוק הביטוח הלאומי.

 

מילואימניק שכיר יקבל בדרך את המשכורת ישירות מהמעסיק, וזה יתבע החזר מהביטוח הלאומי.

 

בנוסף לפיצוי על אובדן הכנסה מהביטוח הלאומי, קיימת בצה"ל מערכת תגמולים נפרדת, המוענקים לכם כהוקרה על תרומתכם לביטחון המדינה. הפרטים מלאים אודות התגמול המיוחד, התגמול הנוסף, תגמול השתתפות בהוצאות ועוד, מפורטים באיגרת ראש עתכ"א מילואים העוסקת בנושא.

 

– פיצוי אובדן הכנסה? לא בדיוק.

אידיאולוגיה, מוסר חברתי או קיום חובה חוקית? קיימות סיבות שונות ליציאה למילואים, אך מילואימניקים רבים יעידו כי ההחזר מהביטוח הלאומי אינו אחד מהן.

 

ללא ספק – יש בעלי עסקים מצליחים שיציאה למילואים מהווה עבורם "חופשה" בשכר גבוה מהעסק – אשר ממשיך לתפקד בלעדיהם. אולם המקרה של אריאל שלנו שונה: ההפסדים הצפויים לעסק הקטן שלו מדירים שינה מעיניו, והוא יצטרך לעבוד שעות נוספות רבות לפני ואחרי השירות, בניסיון להקטין נזקים.

 

אבל גם שפ"ש (=שכיר פשוט. נדבקתי…) מוצא את עצמו נפסד, בשל ההבדלים בין שיטת החישוב של הביטוח הלאומי, לזו של המעסיק:

 

הביטוח הלאומי מחשב את עלות יומו של השפ"ש לפי 30 ימי עבודה בחודש (1/30), ועל סמך זה מתבסס התגמול הכספי שהוא זכאי לו. לעומת זאת, כאשר המעסיק משלם לו את שכרו – הוא מתבסס על 21-22 ימי עבודה בחודש בלבד (1/21).

 

כך, מי שמרוויח 10,000 שקלים עבור 21 ימי עבודה, משתכר 476 שקלים ליום. אך לפי חישוב הביטוח הלאומי, הוא זכאי לתגמול בגובה של 333 שקלים ליום בלבד (10,000 חלקי 30).

 

למרות שחוק המילואים תוקן, ובוצע שינוי מסויים בנוסחה לחישוב התגמול, פעילים למען זכויות המילואימניקים דורשים שינוי נוסף. מצ"ב קישור לטבלה לחישוב השכר – על פי 30 ימי עבודה כפי שמחושב כיום, ועל פי 22 ימי עבודה כפי שדורשים פעילים למען חיילי המילואים. הטבלה – באדיבות אתר "מאבק חוק המילואים ".

 

הפגיעה אמנם לא מורגשת בסוף החודש בגובה השכר שנכנס לחשבון הבנק של העובד, אך ההרגשה… אינה מהטובות:

בסופי השבוע, בשעה שחבריו של השפ"ש בילו בים ושיחקו מטקות, הוא עצמו "בילה" בג'בלאות, וקיבל את אותו שכר בדיוק שהיה מקבל לולא היה משרת את המדינה בשבתות. בעברית פשוטה – הוא עבד הרבה יותר שעות החודש, וקיבל את אותו שכר בדיוק.

 

גם מי שעובד במשרה חלקית נמצא באותה סירה: הוא "עובד" במילואים יום שלם, אך מקבל תגמול רק בהתאם להיקף המשרה שלו.

 

מצד שני, אסור לשכוח להעניק למדינה ח"ח כשמגיע לה אחד כזה. חשוב לציין כי לפי החוק החדש, אם היית באותו יום במילואים וגם הספקת לעבוד, יגיע לך תשלום כפול עבור אותו יום – שכר עבודה פלוס תגמולי מילואים.

 

– כדאי לדעת עוד ש-

• התגמול החודשי המקסימלי הוא 5 פעמים השכר הממוצע במשק, והמינימאלי – 5,224 שקלים. זו הסיבה שמילואימניק שמשתכר "בחוץ" שכר מינימום (3,850 שקלים) מעדיף חודש מילואים…

 

• המעסיק לא יכול להתנות את התשלום בכך שיקבל החזר מביטוח לאומי, ולא יכול לעכב את התשלום מעבר ליום תשלום השכר הרגיל. אם יעשה זאת – זו תיחשב הלנת שכר.

 

• המעסיק לא יכול "להרוויח עליכם". כלומר, אם למשל אתם זכאים לתגמול מילואים עבור 5 ימים, ואתם עובדים בדרך כלל 4 ימים בשבוע – אסור לו לשלם לכם רק על 4 ימים. מגיע לכם תשלום גם על היום ה-5 (והמעסיק יקבל אותו מהמוסד לביטוח לאומי).

 

– סטודנט במדים

קראו לך למילואים בדיוק בעונת הבחינות? לא נכחת במעבדה ואתה לא מצליח להשלים את הפער? תיקון חדש לחוק זכויות הסטודנט מחייב את מוסד הלימודים לסייע לך. ואכן, פקולטות רבות מציעות לסטודנט סיוע במישורים שונים: מועדי בחינות נוספים, סיוע בהגשת ולת"ם, שיעורי עזר להשלמת החומר, כרטיסי צילום ועוד.

 

3. קצת על היחסים שבינו (צה"ל) לבינה (העבודה)

מעסיקים רבים, על אף שהדבר אינו חוקי כלל ועיקר, נרתעים מקבלת נשים בהריון, כאלו שרק מעוניינות להיכנס להריון או סתם אישה ב"גיל הפוריות" – לעבודה. התשובה הנשית השכיחה היא – "אבל גם גברים עושים מילואים, אז למה איתם אין לך בעיה?…".

 

אז האמת היא, שלמעסיקים לא קל גם עם המילואימניקים:

הצו מגיע, העובד נעלם לחודש, לא מייצר כל תפוקה או רווח למעסיק, ולעיתים גם הפסד. המעסיק מחוייב לשמור לו על מקום העבודה ולשלם לו את השכר במועד, למרות שהוא מקבל את ההחזר ממס הכנסה רק מאוחר יותר (ראו "אגרת" הביטוח הלאומי למעסיק.

 

המעסיק מחויב להמשיך לשלם לעובד את הזכויות הסוציאליות שלו (תשלומים לקרן פנסיה, השתלמות), למרות שעליהן הוא אינו מקבל החזרים מהביטוח הלאומי(!) והוא גם "סופג" את ימי המילואים בוותק של העובד (שממשיך לרוץ לצורך פיצויים) – כל זאת בזמן שהעובד משרת את המדינה – ולא את העסק.

 

ולמרות שאסור אף פעם להכליל, וקיימים מעסיקים רבים אשר מקבלים באהבה את השירות שהעובד שלהם נותן למדינה, בכל זאת כדאי לעובד המצוי לדעת מספר דברים על היחסים שבינו (צה"ל) לבינה (העבודה):

 

– אחד החוקים הראשונים בספר החוקים של מדינת ישראל הוא חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה), משנת 1949. כבר אז נאסר מכל וכל לפטר עובד עקב מילואים או בגללם. האיסור נועד להגן על תעסוקת המילואימניק בתקופת המילואים, ואם הוא ביצע שירות של יותר מיומיים, אסור לפטרו גם 30 יום קדימה!

 

– מה עושה מעסיק שבכל זאת מעוניין לפטר עובד, בלי קשר למילואים? עליו לקבל היתר מיוחד מוועדת התעסוקה, ולשם כך עליו להוכיח שהמילואים הם לא המניע לפיטורים. מעסיק שפיטר עובד ערב צאתו למילואים טען שהפיטורים בוצעו עקב חשש לגניבה. בית המשפט חייב את המעסיק (שלא הצליח להוכיח שהפיטורין לא קשורים למילואים), לשלם לעובד פיצוי בגובה 5 משכורות + הוצאות + שכ"ט עו"ד ובסה"כ כ-47,000 שקלים.

 

– טיפים לעובדים:

• אתה עובד וקיבלת צו? התחלת עבודה חדשה וקראו לך למילואים? אתה מחוייב להעביר העתק מהצו למעסיק, בתוך זמן סביר מרגע שזה הגיע אליך (או מתחילת העבודה). אם לא תעשה כך, יוכל המעסיק לטעון להגנתו כי הודעת לו מאוחר מדי, הונאת אותו, מנעת ממנו להיערך למילואים ועוד.

 

• על מנת למנוע מצבים שהמעסיק שלכם ימציא סיבות לפיטוריכם ולא יודה לעולם בסיבה האמיתית, כדאי לכם לאסוף הוכחות מראש: שמרו העתק מההודעה על הצו שהעברתם, מסגרו מכתבי הערכה, הדפיסו בקשות ששלח לכם לאחרונה המעידות על תכניות תעסוקתיות שלו לעתיד, ודאגו לקבל אישור תקין מצה"ל בגין השירות.

 

• למרות שאתה דווקא רוצה להתאוורר קצת, דע שצה"ל מאפשר למעסיק שלך ליזום בעצמו פנייה, לוולת"ם משקי, על מנת לקצר את המילואים שלך. הוועדה דנה בצווים שמשכם 6 ימים ומעלה, ובקשות יש להגיש עד 30 יום לפני המילואים.

 

– פוטרתם בכל זאת?

• תוכלו להגיש פנייה לוועדת התעסוקה של משרד הביטחון (שנמצאת בקצין העיר). ייתכן ואתם זכאים לסיוע משפטי בחינם מעו"ד מומחה שילווה אתכם בהליך מול המעסיק, בו תוכלו לדרוש צו החזרה לעבודה, או פיצוי בגובה שעד 5 משכורות.

 

• מאחר ועסקינן בעבירה פלילית, תוכלו לפנות לאגף לאכיפת חוקי עבודה במשרד התמ"ת, שם תקבלו פרטים בדבר אפשרויות הגשת תלונה נגד המעסיק.

 

ולסיום – הכי חשוב

כל הנתונים שציינתי במאמר לקוחים מהחוק, התקנות והצווים ה"יבשים".

 

בפועל, כולנו בני אדם, לחייל יש קו פתוח בדרך כלל מול הקצינים והמפקדים שלו, וניתן להגיע להבנות. אם אתם בכל זאת מתלבטים לגבי סיטואציה ספציפית, תוכלו לפנות לפורום שהוקם למען מילואימניקים באשר הם, שם יסייעו לכם באדיבות רבה.

 

והעיקר – תחזרו בשלום הביתה!

 

 

סייעו בעריכת הכתבה:

 

  • עלה מיקנובסקי –

מראשי פורום החפ"שים וממובילי המאבק הציבורי לחקיקת חוק המילואים

 

  • צחי אהרוני – רס"ן במילואים

 

  • אריאל ברלי – אזרח גאה  

 

 

פורסם בקטגוריה "חוזה לך ברח" / מתוך הטור ב-YNET, כללי, עבודה, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת בנושא המדריך למילואימניק

  1. מאת שי יצחק בן-שבת‏:

    רציתי לשאול אם גיל הפרישה עלול להעלות ואם בגיל 38 הצבא עשוי לקרוא לי לשירות מילואים פעיל?