על הסרת שיער, כוויות, וחוזים חפוזים

הבל החן

 

ישקר מי שיגיד שהוא לא היה רוצה להיות יפה. יותר יפה. הכי יפה. אבל אני מכירה מישהי שלא תשקר כשתאמר שזה לא מעסיק אותה במיוחד. קוראים לה שרון והיא חברה שלי. האמת, לא חברה טובה, אלא מישהי שהייתה אתי בגן חובה ואיכשהו חידשנו לאחרונה את הקשר. שרון מעולם לא התעסקה ממש במראה החיצוני שלה: לא ניסתה להיות היפה של השכבה, או הצבא, לא התאפרה, לא התגנדרה, רק חיפשה שקט ושלווה.

 

אבל היה משהו אחד, קטן, שכן הצליח להטריד אותה. יותר נכון, שבעה דברים. שבע השערות שלה. שערות על הפנים. שחורות וארוכות כאלה, ממוקמות בדיוק איפה שנגמרת הלחי, ממש בנקודה בה המשקפיים נוגעות בפנים. ארבע מימין, שלוש משמאל.

 

והשבע האלה הצליחו לסבך לה את החיים. באור מסוים רואים אותן יותר, אז היא יושבת בזווית מסויימת בחדר; כשהיא תלשה אותן הן הפכו לגדולות שחורות וארוכות עוד יותר, וכשהיא הבהירה אותן, הן בלטו על עורה השחום. אז מה הפלא, שכששרון סוף סוף החליטה להתחתן, הדבר שהכי הטריד אותה היה השערות האלו? ובעיקר – איך הן ייראו בחתונה? הצעתי לה פשוט לא לשלוח להן הזמנה, אבל אותה זה ממש לא הצחיק. היא רצתה להיפטר מהן. ולצמיתות.

 

אז היא התקשרה לימית, הקוסמטיקאית מהפתק הורוד בתיבת הדואר. היה כתוב שם שימית מסירה שיער במכשיר לייזר ללא כאבים, ומובטחות תוצאות מהירות והצלחה של 100%, ככה שכבר בתום פגישת הייעוץ, שרון רכשה ארבעה טיפולים, ושילמה עליהם מראש. כששכבה על מיטת הטיפולים, היא נתבקשה "רק לחתום" על הזמנת טיפול. היו שם שני דפים מודפסים בכתב צפוף, אבל ימית אמרה שזה "משהו שכולן חותמות עליו", אז שרון חתמה בלי לקרוא.

 

ושקר היופי

 

הטיפול כאב לשרון הרבה מעבר למצופה. היא הרגישה בעירה וצריבה עזה בפיאות לחייה, ובתומו, גילתה שהן אדומות וצורבות. ימית לא התרגשה ונתנה לה משחה מרגיעה. למחרת היא התעוררה עם כתמים שחורים ומכוערים. אחרי שלושה ימים היא הבינה שיש כאן בעיה והתקשרה לימית. ימית סיננה "שיט" ואמרה לשרון שזו כנראה תגובה של העור השחום שלה. של שרון כמובן… שרון שאלה מה הקשר לצבע, וימית הסבירה שזה "דבר ידוע" שטיפולים כאלה לא תמיד מתאימים לשחומי עור "מהסוג הזה". כששרון התחילה לבכות, לצעוק, ובאופן כללי לאבד שליטה, ימית הזכירה לה שזה נמצא בהתחייבות שהיא עצמה חתמה עליה לפני הטיפול.

מאחר ולשרון לא היה העתק מההתחייבות, ימית הקריאה לה את סעיף 9א.(3)ג', שם רשום היה במפורש כי:

"הלקוח מצהיר ומאשר כי נמסר וידוע לו כי טיפול באמצעות לייזר מסוג XXX אינו מתאים לבעלי עור שחום ושיער פלומתי…"

אחרי השיחה עם ימית התקשרה אלי שרון, מבוהלת, וסיפרה לי את הסיפור. "מה זה לעזאזל שיער פלומתי?!", סיננה בין יפיחה ליפיחה, "מה אני, אפרוח?!"…

מכיוון שימית לא ענתה לטלפונים של שרון, היא החליטה להניח לרגש בצד ולהיות פרקטית, ואת שלושת השבועות שעד החופה היא בילתה ברכישת קרמים יקרים המבטיחים פלאים, רקיחת תרופות סבתא מכל מין וסוג, והתרוצצות בין מאפרים מקצועיים. והלא יאומן אכן קרה: כמאמר הקלישאה, עד החתונה כל הכתמים נעלמו לחלוטין.

 

שרון לא לבד


במידה ושרון הייתה נשארת מצולקת והייתה מחליטה להגיש תביעה, בית המשפט היה צריך להחליט אם הקוסמטיקאית נהגה בה כיאות. אבל מקרים כאלה, על כל עוגמת הנפש שבהם, ניתן למנוע מראש בהתנהלות זהירה יותר של הלקוח. מאחר וכל הכסף שבעולם לא יחזיר לנו את שאיבדנו או יפצה על עוגמת הנפש שחווינו, אני מבקשת לצייד אתכם בכלים הנכונים לרגע שלפני. 

מההיבט החוזי, הרי שחשוב להבין כי בחתימתה על כתב ההסכמה, שרון חתמה על חוזה מול ימית. ימית ושרון מחוייבות זו לזו בחוזה. שרון ושבעת הגמדים מהם ניסתה להיפטר הם רק טיפה בים. נשים וגברים ברחבי העולם חותמים על עשרות, מאות, אלפי חוזים, בכל רגע נתון, מול מכונים להסרת שיער, מומחים להסרת כתמים, נמשים או קעקועים. אחרים פונים לטיפולי הרמה, הצרה וניפוח של חלקי גופם, משזפים או מצעירים את עורם, מבקשים להסיר משקפיים או משקל.

המכנה המשותף לכל אלו הוא העובדה שהחוזה נעשה על גופנו: התחרטויות בדיעבד אינן אפשריות, ואין הזדמנות שנייה. חיפוש אשמים בבתי משפט, קשה בהרבה מהשקעה של מספר דקות בקריאה והבנה של ההתחייבות עליה אתם חותמים.

 

מה כדאי לנו לעשות?

 

חשוב להבין, שברוב המקרים אין לכם בפועל כוח מיקוח, ולא תוכלו לשנות את ההצעה שקיבלתם; אבל, תוכלו לפחות לדעת מה בדיוק אתם מקבלים, ובאיזה תנאים, וכך לברור משלל ההצעות והחבילות המוצעות את זו המתאימה לכם ביותר.

הצעות אלו מתאימות גם למכון, הגוף המטפל, ומוצע להפנימן, בהתאם לסוג הטיפול ונסיבותיו, על מנת למנוע מצבים של אי הבנה מצד המטופל שיכולה להביא לפגיעה.

 

1.                    יש לקרוא את החוזה מספר ימים לפני הטיפול: אם שרון הייתה קוראת את ההתחייבות, בביתה, אולי עם חברה, הייתה מבחינה בהסתייגות לגבי העור השחום, ומבקשת לנסות את הטיפול באזורים בגופה שאינם נראים לעין. לחילופין, הייתה מחפשת טיפול אחר.

 

2.                    יש לדרוש לקבל העתק מכל התחייבות שאנו חותמים עליה: זו תעודת האחריות שלכם. כך גם תוכלו לבדוק אם הגוף המטפל קיים את חלקו בעסקה, ומה מגיע לכם.

 

3.                    יש לבדוק את תיאור המוצר: מהו הטיפול שאתם רוכשים, מה המטרה הסופית שלו? הבהרה או טשטוש? הסרה לצמיתות או לתקופה מוגבלת? איבוד המשקל המובטח הוא באחוזי שומן או קילוגרמים?

 

4.                    יש תמיד לבדוק את "המונח המובטח", למשל: "הסרה לצמיתות". בתוך ההסכם יש סעיף מיוחד שנקרא "הגדרות" או "מונחים". זהו סעיף מקובל ובו מובהר המונח הספציפי שאליו התכוונו הצדדים, שכן בהיעדר הגדרה ספציפית למונח, החוזה היה פתוח לפרשנות שונה של הצדדים.

כך לדוגמא, "הסרה לצמיתות" – הסרת שיער עד השלב של שערה פלומתית קרי: שערה רכה, חלשה, וחסרת פיגמנט". ניתן לראות כי משמעות המילה "לצמיתות" היא לא כפי שנשמע לכם, או כפי שמבשרת כותרת החוזה, אלא כפי שנרשם בסעיף ההגדרות בלבד. זו ההתחייבות.

 

5.            יש לבדוק את ההתחייבות להצלחה: אם מכון מתחייב "לעשות כל שביכולתו", הוא תמיד יוכל לומר ש"זה כל מה שהוא יכול".. והאם מכון אינו מתחייב לתקופה מסוימת במהלכה תושג ההצלחה, הוא תמיד יוכל לומר ש: "זה עדיין לא הצליח, אבל בסוף זה יקרה". המטרה היא כמובן להיפטר משערות הרגליים לפני שזה קורה באופן טבעי בגיל 80.

 

6.                האם בחלוף התקופה שהוגדרה, ללא הצלחה, כספכם יושב? כמה ממנו? האם מוסדר טיפול תיקון חוזר על חשבון המטפל? האם האפשרות לדרוש אותו מוגבלת בזמן מתום הטיפול? מה מספר הטיפולים שתקבלו תמורת כספכם? האם תטופלו עד הצלחה מלאה, או שבתום "החבילה" תידרשו להוסיף כסף אם הטיפול לא יסתיים? האם המכון נותן אחריות על התוצאה במידה והטיפול לא יצליח? ולכמה שנים? למשל: "אם לא תהיינה התוצאות המקוות קרי: הסרת שיער של 70% עד 80% בסוף 6 הטיפולים, אזי ללקוח תהיה הזכות להמשיך ולקבל טיפולים נוספים עד לקבלת התוצאה הנדרשת עפ"י הסכם זה וזאת ללא כל תשלום נוסף".

 

7.               יש לבדוק מהן תופעות לוואי ומהם הסיכונים – האם מצוינים בכתב ההסכמה במפורש? תקופת הופעה? היעלמות? שכיחות? כך, למשל, מתווכת ותיקה שפנתה לטיפול להצערת פנים טרם חתונת בתה, ונכוותה בפניה וצולקה קשות, העידה בבית המשפט – והשופטת הסתמכה על עדותה בפסיקתה – כי אם הייתה יודעת שיש סיכוי הקטן ביותר, להישאר עם צלקות בפניה, לא הייתה עולה על מיטת הטיפולים לעולם. המתווכת זכתה בתביעתה נגד המטפל למרות שחתמה על טופס הסכמה ובו צוין מפורשות הסיכון, מאחר ולא הושגה ממנה "הסכמה מדעת", לטיפול ולסיכון: היא הוחתמה על מיטת הטיפול, לטענתה באור עמום, לא ניתנה לה האפשרות לבחון לעומק את המידע שניתן לה לגבי הטיפול, להתייעץ ולקבל החלטה מבחירה חופשית.

 

8.                    חפשו תמיד החרגות וסייגים לגבי ההתאמה אישית של הטיפול הספציפי לכם. האם מתאים לסוג העור, הגוף, הצבע ,המין, והגיל שלכם? מה הסכנות במידה ולא?

 

פורסם לראשונה ב- ynet ביום 14.03.09

 

פורסם בקטגוריה "חוזה לך ברח" / מתוך הטור ב-YNET, חוזים, כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.